Porady techniczne

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

1. Jak często powinno być sprawdzane ciśnienie powietrza w oponach?
Ciśnienie powietrza powinno być sprawdzane regularnie, co 2 tygodnie, we wszystkich oponach, także w kole zapasowym.

2. W jakich warunkach powinno być sprawdzane ciśnienie?
Ciśnienie powietrza w oponach wolno sprawdzać tylko, gdy opona jest zimna. W czasie jazdy, opony rozgrzewają się i często ciśnienie wzrasta nawet o 20%. Taki wzrost ciśnienia mieści się w normach i wszyscy producenci opon uwzględniają takie zwiększenie.

3. Jaka jest rekomendowana wartość ciśnienia dla opony zapasowej?
W kole zapasowym ciśnienie powietrza zawsze powinno być o ok 0,3 bar wyższe niż rekomendowana wartość ciśnienia dla pozostałych kół pojazdu. W przypadku, gdy różne wartości ciśnienia zalecane są na przednią i tylną oś, ciśnienie powietrza w kole zapasowym powinno być ustalone względem wartości najwyższej (ciśnienie opon zamontowanych na jednej osi powinno zawsze być takie same).

4. Kiedy opony można uznać za zimne i bezpiecznie sprawdzić ciśnienie?
Opony uważamy za zimne gdy minęła co najmniej godzina od ostatniej jazdy lub gdy nie przejechaliśmy więcej niż 2-3 km, z niewielką prędkością.

5. Jak starzeją się opony?
Opony starzeją się i tracą swoje optymalne właściwości, nawet gdy nie są intensywnie eksploatowane. Nieprawidłowe składowanie opon czy nawet tylko sezonowe przechowywanie w niewłaściwych warunkach mogą spowodować utratę właściwości jezdnych opony. Najbardziej dostrzegalne jest zużycie bieżnika opony oraz deformacja czy uszkodzenia ściany bocznej spowodowane długotrwałą lub zbyt intensywną eksploatacją.

7. Na czym polega zjawisko "aquaplanningu"?
Gdy nawierzchnia drogi pokryta jest warstwą wody, zdarza się że opona traci kontakt z nawierzchnią - to właśnie jest aquaplanning - poślizg na mokrej nawierzchni.


Na każdą porę roku
Niestety bardzo często niedoceniamy zaleceń producentów opon, co w rezultacie niekorzystnie wpływa na zużycie naszych opon. Każdy kierowca powinien zapamiętać że ogromny wpływ na oponę mają czynniki naturalne: słońce latem, śnieg zimą. Dlatego też każdy kierowca musi mieć w swoim wyposażeniu dwie pary opon które w zależności od pory roku powinien regularnie wymieniać. Mimo, iż istnieje ogólne przeświadczenie, że zimy w Europie Środkowej są łagodne, to dla opon różnica warunków pomiędzy latem, a zimą jest kolosalna.

Opony letnie różnią się od opon zimowych nie tylko formą bieżnika, ale przede wszystkim składem mieszanki wykorzystywanej do ich produkcji. Mieszanka kauczukowa opon letnich musi zachować wszelkie parametry przy działaniu bardzo wysokich temperatur zewnętrznych. Oznacza to, że osiąga ona optymalną sprawność przy temperaturze powyżej 7°C. Przy niższych temperaturach mieszanka ogumienia letniego twardnieje i traci swoją elastyczność, co powoduje brak gwarancji wymaganej sprawności. Do produkcji opon zimowych stosuje się mieszankę, która nie twardnieje przy niskich temperaturach, natomiast powyżej 7°C staje się bardzo miękka, co przyczynia się do szybkiego zużycia oraz mniejszej stabilności opony.